نسل جدید ارتودنسی نامرئی

با بکار گیری الاینر شفاف

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

نوشته شده توسط دوشنبه, 01 اسفند 1401 ساعت 09:54
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیا قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارید ولی نمی‌دانید ارتودنسی برایتان گزینه مناسب‌تری است یا لمینت؟ آیا می‌خواهید بدانید تفاوت‌های این دو روش چیست و هر یک برای چه کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ آیا به دنبال دانستن مزایای آنها نسبت به یسکدیگر هستید؟ چنانچه بتوان از هر دو روش برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد، اولویت انجام با کدام یک است؟ کدام روش ارزان‌تر است؟ آیا می‌توان از این دو روش به عنوان جایگزین یکدیگر استفاده کرد؟ در این مطلب با ما همراه باشیدتا پاسخ تمام سوالات خود در این باره را به طور کامل به دست آورید.

آیا این مطلب برایتان مفید است؟

خیلی از افراد ممکن است از دندانپزشک خود بپرسند که آیا ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟ آیا امکان جایگزینی ارتودنسی با لیمنت وجود دارد؟
اولویت با انجام کدام یک است؟ مزایای هر کدام نسبت به دیگری کدام است؟
روش‌های زیادی برای درمان ناهنجاری دندان در هر بیماری وجود دارند؛ اما لمینت و ارتودنسی، از جمله پرکاربردترین این موارد هستند. بیماران ممکن است در انتخاب بین این دو روش درمان، دچار سردرگمی ‌شوند که یک امر طبیعی است؛ چرا که اطلاعات کافی درمورد هر کدام را در اختیار ندارند.
ما با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه در اختیار داریم، در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به این موضوع را گرد هم آوردیم تا بتوانیم ابهاماتی که در ذهنتان وجود دارد را برطرف سازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

پاسخ به این سوال نیاز به دانستن مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها دارد. در این باره باید به این نکته توجه کنید که ارتودنسی و لمینت، اگر به صورت صحیح برای موقعیت مناسب خود به کار گرفته شوند، می‌توانند بهترین کارایی را داشته باشند.
با توجه به اینکه هر دو این روش‌ها برای درمان‌های ترمیمی و زیبایی به کار می‌روند، باید بسته به ویژگی‌ هر یک، آن‌ها را در موقعیت درست به کار ببرید. بهتر بودن ارتودنسی یا لمینت، یک امر نسبی است؛ این بدان معناست که در برخی از ترمیم‌ها، بسته به تشخیص متخصص، یکی از آن‌ها بر دیگری برتری دارد. اما در یک ترمیم دیگر، ممکن است این برتری دقیقا برعکس شود.

تفاوت لمینت و ارتودنسی

قطعا این دو روش، تفاوت‌هایی با هم دارند. به همین دلیل هم در برخی از شرایط، استفاده از یکی آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. این تفاوت‌ها می‌توانند شامل مواد زیر باشند:

  1. مدت زمان انجام درمان یکی از تفاوت‌هایی که این دو روش با هم دارند در مدت زمان درمان است. معمولا درمان‌های ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار، جزو درمان‌های نسبتا طولانی هستند؛ این بدان معناست که درمان ارتودنسی برای اینکه نتیجه‌بخش باشد، معمولا چندین سال به طول می‌انجامد. اما استفاده از لمینت برای زیبایی، می‌تواند در همان لحظه تغییرات فاحشی را روی دندان‌ها به وجود آورد.
  2. نوع کاربرد هر یک معملا از ارتودنسی برای درمان‌ بی‌نظمی دندان‌های فرد استفاده می‌شود. اما لمینت بیشتر جنبه زیبایی برای فرد خواهد داشت.
  3. محدودیت‌های هر یک یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، محدودیت‌هایی است که هر کدام از این دو دارند. معمولا درمان‌های ارتودنسی برای دندان‌هایی به کار می‌رود که از نظر ظاهری سالم هستند؛ این یعنی اگر دندان دچار شکستگی یا تغییر رنگ شده باشد، نمی‌توان از ارتودنسی برای درمان آن استفاده کرد. معمولا در این کیس‌ها، به استفاده لمینت روی می‌آورند.

برای اصلاح ناهماهنگی دندان هایم ارتودنسی را انتخاب کنم یا لمینت؟

مطمئنا برای چنین مواردی استفاده از درمان‌های ارتودنسی مناسب‌تر است. با توجه به کارایی این نوع درمان، می‌توان گفت در این مواقع اولویت با ارتودنسی است. دلیل آن هم مشخص است، چرا که شما نمی‌توانید با لمینت، بی‌نظمی و ناهماهنگی دندان‌هایتان را اصلاح کنید. لمینت صرفا ظاهر هر دندان را تغییر می‌دهد، نه موقعیت آن را.

اولویت با انجام کدام یک است؟ لمینت یا ارتودنسی؟

دقت داشته باشید که اولویت استفاده از هر یک را شرایط دندان‌های بیمار تعیین می‌کند. در صورتی که ناهماهنگی بین دندان‌ها در سطح متوسط تا شدید قرار گرفته باشد، معمولا استفاده از لمینت در اولویت قرار نمی‌گیرد. اما اگر همین مشکل در درجه نسبتا خفیفی قرار داشته باشد، ممکن است با استفاده از لمینت نیز بتواند ظاهر دندان‌ها را طوری اصلاح کرد که زیاد به چشم نیاید. اما در کل، ارتودنسی برای درمان ناهماهنگی دندان‌ها در اولویت قرار دارد. از آن طرف برای بهبود ظاهر دندان‌ها شکسته یا آنهایی که تغییر رنگ شدیدی دارند، لمینت در اولویت قرار خواهد داشت.

مزایای ارتودنسی نسبت به لمینت

مطمئنا هر درمانی نسبت به درمان دیگر، یکسری مزایا دارد که باید آن‌ها را با هم مقایسه کرد. مزایای ارتودنسی نسبت به لمینت شامل مواد زیر است:

  1. دائمی بودن نتایج درمان درمان‌های ارتودنسی علی رقم اینکه به پروسه زمانی نسبتا زیادی نیاز دارند، اما به همان نسبت نیز، یک درمان تقریبا دائمی را برای فرد رقم می‌زنند. این بعنی فرد پس از بیرون آوردن بریس‌ها، می‌تواند بدون داشتن ناهماهنگی قبلی که بین دندان‌هایش وجود داشت، تا پایان عمر به زندگی خود ادامه دهد.
  2. درمان ریشه ای مشکل نامرتبی دندان ها توجه داشته باشید که لمینت صرفا یک درمان موقت برای ظاهر دندان‌هاست. این یعنی اگر شما برای نامرتبی دندان‌ها از لمینت استفاده کنید، این مشکل را از ریشه درمان نخواهید کرد. صرفا ظاهر دندان‌های شما به شکل طبیعی دیده خواهد شد. اما همچنان ممکن است فرد با مشکل در حرف زدن یا جویدن مواجه باشد. ارتودنسی با اینکه پروسه طولانی‌تری دارد، اما علت اصلی این مشکل را درمان خواهد کرد.
  3. نداشتن محدودیت سنی برای درمان ارتودنسی معمولا در هر سنی قابل انجام است. چه کودکی که دندان‌هایش هنوز رویش کامل خود را طی نکرده باشند، چه بزرگسالانی که دندان‌های دائمیشان به طور کال رشد کرده باشند. ارتودنسی با توجه به اینکه یک درمان تدریجی است، مشکلی برای سنین مختلف به وجود نخواهد آورد.
  4. قابل استفاده برای درمان نامرتبی متوسط تا شدید دندان‌ها یکی دیگر از مزایایی که می‌توان برای ارتودنسی در نظر گرفت، امکان استفاده از آن برای درمان نامرتبی دندان‌ها با درجه متوسط تا شدید است. دقت داشته باشید که لمینت به هیچ عنوان نمی‌تواند برای چنین درمان‌هایی استفاده شود.
  5. درمان مشکلات جویدن اگر فرد با مشکل در جویدن به دندانپزشک مراجعه کند، مطمئنا استفاده از لمینت برای وی پیشنهاد نخواهد شد. چرا که مشکل ممکن است در رویش دندان‌ها یا حتی فکین بیمار باشد. در این صورت، باید به استفاده از ارتودنسی روی آورد تا بتواند این مشکل را در گذر زمان حل کند.
  6. نداشتن محدودیت در خوردن برخی مواد غذایی معمولا دندانپزشکان به افرادی که از لمینت استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنند از خوردن برخی مواد غذایی اجتناب کنند. به عنوان مثال، آجیل و سایر مواد غذایی سفت ممکن است سبب آسیب رساندن به لمینت‌ها شوند. به همین دلیل هم فرد باید با حساسیت بیشتری این مواد را استفاده کند. اما در ارتودنسی دیگر چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت.

مزایای لمینت نسبت به ارتودنسی

لمینت با اینکه یک درمان زیبایی به حساب می‌آید، اما می‌توان هر یک مزایای زیر را نسبت به درمان ارتودنسی داشته باشد:

  1. نیاز به مدت کمتر برای درمان همانطور که می‌دانید، افرادی که تحت درمان‌های ارتودنسی قرار می‌گیرند، باید بریس‌های این درمان را تا مدت‎‌ها در دهان خود تحمل کنند. به علاوه اینکه پس از برداشتن این وسایل، باید ابزارهای دیگری را به کار ببرند تا دندان‌ها به موقعیت قبلی خود برنگردند. اما لمینت به گونه‌ای است که شما در همان جلسه، ظاهر دندان خود را اصلاح می‌کنید. به عنوان مثال، اگر تغییر رنگی در دندان مشاهده شود، شما با گذاشتن لمینت می‌توانید در کثری از ثانیه این مشکل را حل کنید.
  2. امکان استفاده برای دندان‌های شکسته درمان ارتودنسی را نمی‌توان برای دندان‌های فرسوده به کار برد. اما لمینت با توجه به اینکه ظاهر دندان را به خوبی تغییر می‌دهد، می‌تواند راهکار درمانی مناسبی به شمار رود.
  3. امکان استفاده برای دندان‌هایی با ظاهر نامرتب برای چنین دندان‌هایی نیز می‌توان از لمنیت استفاده کرد. به عنوان مثال، گاهی به دلیل مشکلات و ناهنجاری‌های مادر زادی، تاج دندان از شکل نامرتبی برخوردار است که می‌توان برای رفع آن، این نوع درمان را استفاده کرد.
  4. رفع فاصله کم بین دندان‌ها اگر بین دندان‌های شما فاصله نسبتا کمی وجود دارد، می‌توان از لیمنت برای کاهش و از بین بردن این فاصله استفاده کرد. با این کار می‌توانید هم فاصله را کاهش دهید و هم اینکه زیبایی دندان را بهبود ببخشید. این در حالی است که با درمان‌های ارتودنسی، صرفا ممکن است این فاصله کاهش یابد.
  5. امکان استفاده برای دندان‌هایی با تغییر رنگ‌های بسیار شدید دندان‌هایی که حتی نمی‌توان رنگ آن‌ها را با سایر روش‌های درمانی مثل بلیچینگ اصلاح کرد، می‌توان از لمینت برای حل مشکلشان بهره گرفت. این در حالی است که درمان‌های ارتودنسی هیچ تاثیری روی ظاهر خود دندان نخواهند گذاشت.
  6. امکان اصلاح ساییدگی و کوتاهی دندان دقت داشته باشید که درمان ارتودنسی معمولا برای تک دندان به کار نمی‌رود. اما اگر یک دندان شما دچار ساییدگی شده باشد، می‌توان از لمینت برای رفع و اصلاح این مشکل بهره برد.

لمینت ارزان تر است یا ارتودنسی؟

معمولا روش محاسبه هر یک از این درمان‎ها با هم متفاوت است. با توجه به اینکه پروسه درمانی ارتودنسی طولانی‌تر است، معمولا هزینه آن هم به صورت کلی حساب خواهد شد؛ این یعنی شما باید هزینه تمام ابزارها و جلساتی که به متخصص مراجعه کردید را محاسبه کنید. اما هزینه لمینت معمولا در همان جلسه و با توجه به تعداد لیمنت‌های مورد نیاز محاسبه خواهد شد. به همین دلیل هم معمولا افراد به لمینت روی می‌آورند؛ زیرا هزینه آن نسبت به ارتودنسی، ارزان‌تر تمام می‌شود. اما باید این موضوع را به ذهن بسپارید که لزوما هزینه پایین، درمان خوبی برای هر شرایطی محسوب نمی‌شود.

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت استفاده کرد؟

اینکه بخواهید ارتودنسی را به جای لمینت استفاده کنید، بستگی به شرایط خود شما دارد. اگر هدف شما صرفا زیبایی بیشتر دندان‌هاست، مطمئنا نمی‌توان ارتودنسی را به جای لمینت به کار برد؛ زیرا زیبایی که لیمنت برای هر دندان به ارمغان می‌آورد، به مراتب بیشتر از درمان‌های ارتودنسی است. اما این موضوع به تشخیص به دندانپزشک شما بستگی خواهد داشت؛ اگر مشکل شما جدی‌تر از این باشد که اولویت دندانپزشک در اصلاح ناهنجاری باشد، مطمئنا ارتودنسی جایگزین خوبی برا لمینت خواهد بود. اما اگر چنین نباشد، نمی‌توان آن را به جای لمینت استفاده کرد، چرا که هدف هر یک از این درمان‌ها با هم متفاوت است.

لمینت بهتر است یا ارتودنسی با الاینر شفاف؟

تعیین اینکه کدام یک از این دو بهتر است، بر عهده دندانپزشک خواهد بود. ممکن است شرایط دندان‌های شما طوری باشد که نیاز به استفاده ارتودنسی با الاینر شفاف نداشته باشید؛ چرا که این‌ها هزینه بیشتری نسبت به لمینت خواهند داشت. اما برخی از مواقع که نیاز به درمان ریشه‌ای نامرتبی دندان‌هاست، قطعا استفاده از ارتودنسی راهکار مطمئن‌تری خواهد بود. در این گونه مواقع، ارتودنسی با الاینر شفاف می‌تواند هم این مشکل را به صورت اصولی درمان کند و هم اینکه ظاهر دندان‌ها را تغییر ندهد.

آیا امکان انجام دادن ارتودنسی و لمینت باهم وجود دارد؟

یک تصور غلطی که بین خیلی از بیماران وجود دارد، این است که نمی‌توان برای دندانی که از روکش، لمینت یا ماده کننده استفاده کرده است، درمان ارتودنسی انجام داد. در حالی که این امکان برای هر بیماری فراهم شده است. هدف از درمان ارتودنسی اصلاح موقعیت خود دندان است؛ این یعنی وجود روکش، لمینت یا هر چیز دیگری روی دندان، مشکل خاصی برای آن به وجود نخواهد آورد. اما متخصص باید در انتخاب نوع درمان ارتودنسی برای چنین درمان‌هایی دقت کند؛ زیرا ممکن است برخی از این درمان‌ها مثل ارتودنسی متحرک، سبب ایجاد لکه‌هایی روی لمینت شوند.

آیا می توان درمان ارتودنسی را با لمینت تکمیل کرد؟

معمولا توصیه می‌شود قبل از استفاده از لمینت، درمان ارتودنسی را به پایان رسانید. بعد از اینکه بریس‌ها را برداشتید، می‌توانید از لمینت برای اصلاح و بهود ظاهر دندان‌ها استفاده کنید. در حقیقت تکمیل درمان ارتودنسی با لمینت، یک راهکار هوشمندانه‌تر نسبت به انجام دادن ارتودنسی و لمینت با هم است.

سوالات متداول

  1. آیا امکان جایگزین کردن ارتودنسی با لمینت وجود دارد؟

    بسته به شرایط این امکان می‌تواند فراهم باشد. اگر میزان نامرتبی دندان‌ها به قدری باشد که استفاده از لمینت هم بتواند این مشکل را برطرف کند، می‌توان این روش را جایگزین ارتودنسی کرد.
  2. آیا ممکن است درمان با لمینت یا ارتودنسی بازگشت داشته باشد؟

    بله امکان شکست در این درمان‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است لمینتی که استفاده کرده‌اید، دچار مشکل شود. یا هم اینکه پس از برداشتن ارتودنسی، ممکن است در برخی از افراد، این درمان بازگشت داشته باشد. البته معمولا برای رفع این مشکل، در این افراد از ابزارهای دیگری پس از برداشتن بریس‌ها استفاده می‌کنند.
  3. مراحل انجام کدام یک راحت تر است؟ ارتودنسی یا لمینت؟

    قطعا مراحل انجام لمینت خیلی راحت‌تر از ارتودنسی است. چرا که در ارتودنسی، شما باید تا چند سال، بریس‌ها را در دهان خود تحمل کنید. اما لمینت مشکل خاصی برای شما به وجود نمی‌آورد و صرفا یک لایه به ظاهر دندان شما اضافه می‌شود.
  4. آیا هزینه درمان باید در اولویت باشد؟

    خیر، بسته به اینکه شرایط دندان‌های شما به چه شکل باشد، باید به صلاحدید دندانپزشک خود، بهترین روش درمان را انتخاب کنید. با اینکه لمینت از هزینه کمتری برخوردار است، اما استفاده از آن برای درمان ناهنجاری‌های نسبتا شدید، یک روش بسیار اشتباه است. با این کار فقط پول خود را دور می‌اندازید.
  5. پروسه درمان کدام یک طولانی‌تر است؟ ارتودنسی یا لمینت؟

    مطمئنا پروسه درمان ارتودنسی نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت. اما این مدت نباید به عنوان یک عیب در نظر گرفته شود؛ چرا که برای برخی از درمان‌ها، این موضوع باید رعایت شود.
  6. برای درمان تک دندان‌، بهتر است از کدام از ارتودنسی استفاده شود یا لمینت؟

    معمولا برای درمان چنین شرایطی، به استفاده از لمینت روی می‌آورند. چرا که نیاز به صرف وقت زیادی برای درمان یک دندان نیاز نخواهد بود.
  7. آیا می‌توان از ارتودنسی برای برطرف کردن لکه‌های دندانی استفاده کرد؟

    خیر، ارتودنسی صرفا برای تغییر موقعیت دندان به موقعیت طبیعی آن است و تاثیری بر زیبایی و رنگ هر دندان نخواهد داشت.
  8. آیا می‌توان از ارتودنسی برای اصلاح شکل دندان‌های شکسته استفاده کرد؟

    خیر، درمان ارتودنسی با توجه به اینکه نیاز به وارد کردن نیروی مداومی دارد، نمی‌تواند برای چنین دندان‌هایی به کار گرفته شود. به همین دلیل هم بهتر است به استفاده از لمینت روی آورید.
خواندن 610 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 اسفند 1401 ساعت 10:25
محتوای بیشتر در این بخش: « بزاق دهان و فواید آن

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

تماس سریع

02122041157

خیابان ولیعصر، روبروی درب اصلی پارک ملت، کوچه شناسا، پلاک7، طبقه 3